Doc. Iva Sedláková v magazínu UK Forum ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Datum vydání: 16. listopadu 2023 Zdroj: Forum, Magazín Univerzity Karlovy [ URL "https://www.ukforum.cz/rubriky/academia/90 zkusenych-kolegu-je-skvele-ale-didakticky-background-vetsina-lekaru-nema"] Autorka: Jitka Jiřičková Foto: Hynek GlosDidaktiku většina lékařů nezná, učíme se od zkušených   „Většina lékařů ve Fakultní nemocnici Hradec Králové vyučuje. Je to důležitá součást jejic jsme, že se investice do intenzivního kurzu pedagogických dovedností vrátí jak ve výuce, t samotných lékařů, kteří se této problematice více otevřou a třeba se pro ni i nadchnou,“ ř pro koncepci a kvalitu výuky LF HK UK a zástupkyně přednosty pro výuku Porodnické a gyneko FN Hradec Králové Iva Sedláková. Semináře pedagogických dovedností běží třetím rokem a zúč přes 300 lékařů, hlavně z klinických oborů. Mají skvělou odezvu a je o ně zájem. Letošních seminářů se účastnili i kolegové z teoretických ústavů lékařské fakulty. Kdy a proč jste se rozhodla, že by bylo dobré nabídnout lékařům ve Fakultní nemocnici Hrad pedagogických dovedností? Jakožto zástupkyně přednosty pro výuku Porodnické a gynekologické kliniky jsem si s touto pohrávala dlouho, ještě před covidem… Většina lékařů, kteří k nám do nemocnice nastoupí, t Měli jsme tu hodně mladých lékařů a já cítila potřebu jim v začátku výuky pomoci. Mohla js způsobem předat určité informace, něco jim ze své pozice poradit, ale ani já nemám pedagog jsem vystudovaná lékařka, věnuji se oboru gynekologie a porodnictví. Hledala jsem tedy, co k dispozici. Probrala jsem tento svůj nápad s panem přednostou i s panem primářem a samozř s děkanem Lékařské fakulty v Hradci Králové, kteří ho podpořili, pochopili, že je vzdělává pro lékaře důležité. Vedení tedy kurz posvětilo. Následně bylo na vás vymyslet jeho ideální formu. To bylo asi úplně nejtěžší – najít takové přednášející, kteří by dokázali opravdu zaujmout lékaře, což je trochu „oříšek“. Lékaři se primárně věnují své profesi a jsou zvyklí se sam vzdělávat v oblasti medicíny. Nemají čas na „okecávání“. Přesně tak. Lékaři jsou už od studií nastaveni očekávat a vyžadovat efektivní výklad, niko nebo na úkor kvality. A samozřejmě nemohou mít tolik času na pedagogiku. Jak jste vhodné lektorky, Karolinu Duschinskou a Radku High z Pedagogické fakulty UK, našl Jednoduše. Přihlásila jsem se na jejich kurz (směje se), který už tehdy pro zájemce z řad vedly. Jejich kurz nyní funguje pod celouniverzitní platformou Paedagogium [ URL "https://paedago odehrává se na půdě rektorátu a spadá do gesce Centra pro celoživotní vzdělávání. Lékařská Králové ale měla díky vám tu čest, že dámy jezdily za vašimi lékaři do Hradce, dokonce se výuku určitých oborů, aby následně dokázaly účastníkům kurzu ušít výklad na míru. Od začátku jsem věděla, že potřebujeme uskutečnit seminář u nás v Hradci Králové. Kurzy na se odehrávaly v Praze a zabraly několik odpolední. Jenže ne všichni naši lékaři mají časov a přiznejme si i chuť, věnovat tolik času rozvíjení pedagogických dovedností. Jednodenní k realizovali v centru našeho města, v prostorách historické budovy LF HK Na Hradě. Bylo mi že pokud by kolegové zůstali v nemocnici, nedokázali by se maximálně koncentrovat na výkla část myšlenek věnovali provozu svých oddělení. Potřebovali jsme, aby získali prostor přepn módu, nerušeně přemýšlet o probíraných tématech. Navíc jsme si s kolegy z vedení kliniky ř budeme seminář pedagogických dovedností pro naše mladé lékaře organizovat, zkusíme do něj z jiných oddělení. Jak se vám při běžném provozu nemocnice podařil zorganizovat? Prvního podzimního turnusu v roce 2021 se zúčastnili téměř všichni lékaři z Porodnické a g kliniky. Semináře probíhaly ve dvou dnech, jeden byl pro mladé začínající lékaře a druhý p lékaře-učitele. Primář tomu dokázal uzpůsobit i provoz kliniky. Předcházela tomu samozřejm a plánování. Nejprve jsme cílili na chirurgické obory, a tak jsme s velkým předstihem oslo děkanem přednosty jednotlivých klinik. Vysvětlili jsme jim problematiku a pan děkan zdůraz proč kurz chceme a potřebujeme. To byl dle mého názoru zásadní krok. Kdybych za kolegy při by moje slova takovou váhu, tehdy jsem ještě nebyla proděkanka pro koncepci a kvalitu výuk věřili, že se nám tato investice vrátí jak ve výuce, tak i v přístupu samotných lékařů, kt problematice více otevřou a třeba se pro ni i nadchnou, což se u některých opravdu stalo. Neuvažovala jste, že uspořádáte seminář o víkendu? Ne, a sice ze dvou důvodů. Zaprvé jsem je nechtěla obrat o jejich volno. Za druhé jsem tím na to, že výuka je tak důležitá problematika, že je nutné se jí věnovat v rámci pracovního pracovních povinností. Ono se totiž tak nějak automaticky očekává, že medici vystudují lék nastoupí do fakultní nemocnice a budou učit, aniž by jim někdo řekl, jak na to, co funguje práci s méně zkušenými kolegy, kterého není při běžném provozu mnoho, efektivně využít. An svých profesních začátcích neabsolvovala žádné pedagogické minimum, vždycky to bylo spíš t učila od zkušených kolegů. Což není špatně. Ale takový ten trošku teoretický základ, jak n velkou výhodou. Co jste si z kurzu odnesla vy sama? Především jsem si díky němu utřídila základní informace směrem k výuce, motivační a aktivi Některé jsem už sice v té době používala, ale díky semináři jsem si je dokázala zasadit do Dozvěděla jsem se, proč fungují a že touto cestou mohu pokračovat dál. Také jsem zde získa informace o metodách, s nimiž jsem do té doby nepracovala. Například převrácená výuka tehd takový trend jako dnes, nebo postupy, jak dosáhnout u studentů větší připravenosti na výuk Na podzimní turnus pak navázaly na jaře 2022 semináře pro interní kliniky. Ano, dokonce jsme se domluvili s vedoucím katedry interních oborů, že se budou moci lektor na praktika, semináře i přednášky. Během tří dnů se od rána do večera účastnily různých ty různých interních klinikách. Večer jsme pak o výuce společně diskutovaly. Zajímalo mě, co pohledu zaujalo. Z vlastní zkušenosti vím, že Karolina Duschinská i Radka High jsou ale velice galantní, ob „tahá“ kritika (o jejich kurzu jsme psali zde [ URL "https://www.ukforum.cz/rubriky/academ pedagogickych-dovednosti-nabizi-akademikum-zaklady-toho-jak-efektivne-vyucovat-a-proc"]  - Což já na druhou stranu velice oceňuji. Dokáží si díky své odbornosti získat respekt a zau i v problematice, která, přiznejme si to otevřeně, není u lékařů vždy populární. Kurzy ved tandemového učení, i to je pro nás zajímavé. Karolina Duschinská je pedagožka, Radka High Výborně se tak ve výkladu doplňovaly. Nebyl prostor, aby se kolegové nudili. Semináře, kte po první vlně, jsme už koncipovali jako společné jak pro začínající lékaře, tak pro ty už Díky tomu se na řadě z nich otevřela diskuze. Začínající lékaři si chválili přítomnost zku kteří přispívali svými názory na výuku, a zkušenější lékaři-učitelé zase možnost slyšet ná z vlastních nedávných zkušeností od začínajících lékařů. To je další doklad toho, jak kval kurzy vedou a jsou schopné vytvořit bezpečné prostředí pro debatu. Kolik lidí už kurzem pedagogických dovedností prošlo? V tuto chvíli máme 307 absolventů, z nichž většina působí v klinických oborech. Zatím posl proběhly v polovině tohoto září, kam jsme už přizvali i kolegy z teoretických ústavů. Zača sami ozývat, že by měli zájem. „Cílovka“ kurzů se tak přirozeně přelévá ke specialistům mimo lékařskou praxi. Poptávka př i „zdola“. Kolegové si kurzy evidentně doporučují mezi sebou, což je ta nejlepší propagace Ano, velice mě těší, že odezva je tak pozitivní. Když jsme začínali, samozřejmě jsem si ne úspěchem. Reakce lékařů mohly být všelijaké. Ale přijali kurzy za své, líbily se jim, a to tomu, že jsme program připravovali cíleně pro výuku v medicíně a lektorky ho dokázaly skvě Velká většina lékařů základním kurzem prošla. Samozřejmě si neděláme ambice, že takto může tu skvělé učitele. Vůbec ne. Pro nás je to začátek, vzkaz, že lékařská fakulta je v tomto uvědomuje si důležitost kvalitní výuky teoretických a klinických oborů, a dává lékařům mož oblasti vzdělávat.