Juranova, Iveta
Poslední změna: 31.05. 2021

Simulační centrum - článek Deník Víkend

Jako živí. Simulátory za miliony pro mediky

Datum vydání: 29.05.2021 | 
Zdroj: Deník Víkend | Rubrika: Speciál víkendu - Evropské dotace v ČR | Strana 28 | Autor: JIŘÍ MACEK
Vydavatel: VLTAVA LABE MEDIA, a.s. 

 

 

Lékařská fakulta v Hradci Králové patří ve svém oboru k nejlepším. Díky fondům EU má nové Simulační centrum, které pomáhá při praktické výuce budoucích lékařů. Na jeho vybudování získala evropskou dotaci přes 40 milionů korun.

Unie pomohla fakultě s nákupem téměř sta simulátorů a fantomů, tedy sofistikovaných učebních pomůcek a přístrojů nahrazujících živého pacienta. „Jsme moc rádi, že jsme mohli v rámci projektu pořídit vybavení pro rozvoj simulátorové výuky na naší lékařské fakultě, což výrazně posunulo vzdělávací možnosti školy,“ říká docent Miroslav Solař, vedoucí Katedry interních oborů a zároveň i vedoucí Simulačního centra.

„Zavedením praktické výuky na simulátorech a fantomech jsme umožnili studentům nacvičit diagnostické a léčebné postupy ještě dříve než v reálné praxi s nemocnými. Mohou se tak naučit jednotlivé procesy bez rizika pro pacienta. Bez evropské dotace by však realizace tohoto projektu nebyla možná. Lékařská fakulta si ze svého rozpočtu nemůže dovolit investovat tak velké částky,“ uvedl děkan královéhradecké lékařské fakulty, profesor Jiří Manďák. Podoby nových pomůcek jsou různé. Některé z nich jsou robotickými figurínami, další imitují jednotlivé části těla. Ty nejdokonalejší umějí předvést i bolestivou reakci, pláč nebo pocení.

V centru mají i velmi sofistikovaný pacientský simulátor SimMan 3G v podobě dospělého člověka. Ten usnadňuje nácvik resuscitace. Automaticky zaznamenává prováděné úkony, jako jsou hmatání pulzu, měření krevního tlaku, záklon hlavy, punkce hrudníku, vyšetření zorniček osvitem i mnohé další, a to včetně zahájení či ukončení monitorování vitálních funkcí. Zaznamenané výkony pak instruktoři mohou použít pro pozdější rozbor výuky.
„Většina simulátorů jsou figuríny, na kterých je medikům možné připravit různé klinické situace, například velké krvácení, infekci nebo selhávání životně důležitých orgánových systémů. My na simulátoru nastavíme určitý stav a úkolem studenta je rozpoznat, o jakou nemoc jde a jak ji zvládnout. Největší výhodou našeho centra je komfortní prostředí, kde nehrozí žádná rizika, ať již přímé poškození pacienta, nebo nesprávný či pomalý diagnostický postup,“ říká Miroslav Solař.

Tyto moderní pomůcky se používají při výuce chirurgie, gynekologie a porodnictví, interny i dalších oborů. Na práci se simulátory se podílí více než pět desítek vyučujících. „Může to znít jako velké číslo, ale mluvíme o celé fakultě, která má více než tisíc studentů. Z pohledu naší praxe ale vnímám, že by jich mělo být více,“ podotýká Solař.
Fakulta první simulátory pořídila v roce 2016, tehdy z vlastních zdrojů. Získala s nim první zkušenosti, ale nákup dalších těchto potřebných výukových pomůcek byl nad finanční možnosti školy. A pak se naskytla možnost v podobě čerpání evropské dotace, která pomohla praktickou výuku více rozšířit.
 

 

Kalendář akcí

<červenec 2021>
poútstčtsone
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
Dnes: